Wat is linkbuilding? 

In deze blog leer je in een notendop wat linkbuilding precies inhoudt. Je wordt meegenomen door de belangrijke aspecten van linkbuilding zodat jij weet waar je moet beginnen met het linkbuilding voor jouw website. 

Allereerst is het belangrijk om een goede definitie te bepalen voor wat linkbuilding nu precies is. De definitie hoe wij linkbuilding zien is als volgt: 

“Linkbuilding is het aanbrengen van verwijzingen naar een website om de autoriteit van een website te verhogen. Autoriteit van de website is één van de factoren voor Google om een website hoger te gaan plaatsen in de rankings. 

Vaak is een link gekoppeld aan tekst (anchortekst), maar het kan ook aan andere HTML-elementen worden gekoppeld zoals een afbeelding.

Door het inzetten van linkbuilding bouw je vertrouwen op richting zoekmachines wat een positieve invloed heeft op organische vindbaarheid.”

Nu je weet wat linkbuilding inhoudt, is het belangrijk om duidelijk te krijgen met welke elementen je rekening moet houden om de vindbaarheid van jouw website te verhogen.

linkbuilding

Belangrijke factoren binnen Linkbuilding 

Ieder aspect van online marketing bevat veel verschillende factoren die cruciaal zijn voor een goede website of campagne. Bij linkbuilding zijn er ook verschillende aspecten waar rekening mee gehouden moet worden. Hieronder nemen we je mee in de aspecten die wij dagelijks gebruiken om de linkbuilding van onze klanten te optimaliseren. 

Kwantiteit

Kwantiteit met kwaliteit combineren is altijd belangrijk. Bij linkbuilding hebben we het hier natuurlijk over linkjes. Veel low-quality links hebben betekent niet dat de website beter wordt gewaardeerd door Google. Het gaat ook om de kwaliteit. Kwantiteit is een belangrijke factor, maar een high-quality link is soms waardevoller dan veel low-quality links. Neem bijvoorbeeld een link naar jouw website van een autoriteit als Bol.com, dit geeft veel meer waarde door dan een website met veel minder autoriteit die ingekocht kunnen worden. 

Binnen een geoptimaliseerd backlinkprofiel is het van belang dat er gewerkt wordt aan de aantallen. Dit is echter niet doorslaggevend wanneer het enkel low-quality links zijn, daarom wordt onderstaande gecombineerd met kwaliteit. 

  • Verwijzende backlinks
  • Verwijzende domeinen
  • Verwijzende IP-adressen
  • Verwijzende subnets (onderdeel van IP’s

Vroeger was het hebben van een grote hoeveelheid backlinkprofielen belangrijker dan het hebben van kwalitatieve backlinkprofielen. Maar die dagen zijn voorbij. Google vindt de balans tussen kwantiteit en kwaliteit nu veel belangrijker en zal je website ook beter laten scoren als deze verhouding goed is. Het hebben van een enorme hoeveelheid low-quality backlinkprofielen begon meer op spam te lijken.

Anchor teksten 

Anchor teksten, ook wel de linkjes onder de tekst of gewoon tekst bij een linkje. Wat zijn dit nu eigenlijk en waar moeten ze aan voldoen? Anchor teksten worden gebruikt om een bezoeker van een pagina door te laten klikken naar een andere pagina. Waarom websites willen dat je door klikt kan veel verschillende redenen hebben. Het is belangrijk om hier rekening te houden met de markt waarin je zit. 

Het gebruik van anchor teksten is sterk afhankelijk van de markt waarin een website zich bevindt.

Wij houden altijd een mix aan van:

  • Exact match
  • Branded
  • Partial branded
  • Money anchors
  • Phrases

Verder is het niet meer van deze tijd om naked URL’s & random variaties te gebruiken; naked URL’s krijgen geen anchorfocus door.

Intern linking

De interne linking van je eigen pagina’s is ook erg belangrijk voor de waarde die Google toekent aan je website(s). Hieronder worden belangrijke factoren genoemd waar je zeker rekening mee moet houden bij het inrichten van een interne linkstructuur. 

Binnenkomende linkwaarde moet natuurlijk op de juiste posities van een platform binnenkomen: de pagina’s waar de conversies plaatsvinden. Daarom moet er op de juiste manier worden nagedacht over de inrichting van de interne linkstructuur. 

  • Geen overkill
  • Voorkom uitgaande links
  • Anchor relevantie
  • Do-follow links
  • Voorkom dubbele
  • Orphan pages

Waardebepaling  

Op welke websites wil je dat je vertoont, wordt? Lukraak gewoon, maar websites kiezen is niet meer van deze tijd. Het is belangrijk om goed na te denken op welke pagina’s je wilt dat er verwezen wordt naar jouw eigen pagina’s. De onderstaande factoren helpen je met een goede afgewogen keuze te maken. 

Onderstaande criteria zijn van belang tijdens het beslissingsproces voor een kwalitatief domein voor een linkplaatsing.

  • Juiste prijs-kwaliteitverhouding
  • Geen opzichtig PBN (private blog network)
  • Relevantie met domein (Topical Trust)
  • Redactionele content (zonder links)
  • Organisch verkeer (uit Ahrefs)
  • Uitstraling van het platform

Migratie Linkbuilding

Tot nu toe heb je al een hoop informatie gekregen waar je allemaal rekening mee moet houden als je een goede linkstructuur wil realiseren voor je eigen website. 

Natuurlijk is het bijhouden van je website belangrijk. Maar als je een grote verandering wilt doorvoeren, zoals een migratie, is het belangrijk om hier ook rekening te houden met de linkbuilding die je al hebt gedaan voor je website. Wanneer je er voor kiest om een website structuur aan te passen of je website naar een volledig nieuwe (domeinnaam) website om te zetten, zullen de URL’s ook aangepast worden. De oude URL’s hebben natuurlijk al waarde en posities opgebouwd binnen de zoekmachines. Het is daarom van belang dat de bestaande URL’s op de juiste manier worden doorverwezen naar de nieuwe pagina’s. Hoe zorg je voor een goede migratie? 

Foutieve URL-migraties kunnen funest zijn voor het behouden en opbouwen van autoriteit in een backlinkprofiel. 

Zorg er daarom altijd voor dat je een URL-migratie goed voorbereid en houd alle betrokken partijen hiervan op de hoogte. Doe je dit zonder, dan heb je kans dat de waarde en positie van je website hard kan kelderen. Dit zal leiden tot lagere bezoekersaantallen en uiteindelijk zal dit leiden tot minder conversies. 

Toolings

Welke handige tools worden nu veel gebruikt binnen linkbuilding? Zelf maken wij voornamelijk gebruik van de volgende drie tools op het gebied van linkbuilding. 

Deze tools helpen ons bij het optimaliseren van de linkstructuur van onze klanten:

Ahrefs
MOZ
Majestic

Hulp nodig met het inzetten van Linkbuilding? 

Linkbuilding kan je dus op veel manieren inzetten. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van de vindbaarheid van je eigen website, maar weet je niet hoe je linkbuilding op de juiste manier kan inzetten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag bij het creëren van een ijzersterke SEO-strategie!  

Geef een reactie