Het middel ‘remarketing’ is waarschijnlijk niet bij iedereen bekend, maar je bent er vast een keer mee in aanraking gekomen, zonder dat je het doorhad. Stel je voor, je kijkt online voor een paar nieuwe sneakers en klikt je favoriete website aan. Vervolgens bekijk je een aantal schoenen die je mooi lijken, alleen vind je dit nog niet het juiste moment om ze te kopen en wacht je nog even. Vervolgens zit je diezelfde avond rustig door je Facebook te scrollen en zie je ineens een advertentie voorbij komen van de schoenen die jij mooi vond met een kortingscode erbij. Dan denk je: “Hoe kan dit?!”. Dit noemen we nou remarketing. Benieuwd wat remarketing voor  bedrijven kan betekenen, hoe het werkt en waarom het wordt ingezet? Lees dan snel verder en laat je inspireren!

Wat is Remarketing?

Remarketing is een vorm van retargeting waarbij je mensen die al eerder jouw website of app hebben bezocht, voorziet van advertenties die aansluiten bij hun wensen of behoefte. Het bekende voorbeeld is dat van bezoekers die je website verlaten zonder iets te kopen. Deze potentiële klanten worden dan advertenties voorgeschoteld met betrekking tot de producten die ze reeds hebben bekeken of mogelijk ook interessant vinden.

Waarom remarketing?

Remarketing heeft diverse voordelen, waardoor het in principe interessant is voor ieder bedrijf. Veel bedrijven halen niet alles uit de bezoekers funnel, waarbij remarketing kansen biedt om dit wel te doen. Het is natuurlijk zonde om bezoekers die de funnel vroegtijdig verlaten niet nog te reactiveren en op die manier te laten converteren. Helemaal omdat deze bezoekers al bekend zijn met je bedrijf waardoor ze de remarketing advertenties met extra aandacht consumeren. Naast dat remarketing zorgt voor een efficiënt verloop van je bezoekers funnel, zijn er nog tal van voordelen.

  • Aandacht voor je merk: met remarketing advertenties zorg je ervoor dat een potentiële klant vaker in contact komt met je merk, waardoor de kans groter is dat ze overgaan tot een aankoop of contact opnemen.
  • Gerichtere advertenties: remarketing advertenties zijn vaak gebaseerd op interesses die websitebezoekers hebben, waardoor advertentie vaker relevant zijn en het minder schieten met hagel is.
  • Hogere conversieratio: remarketing campagnes zorgen over het algemeen voor een hoger conversieratio. Dit heeft er mee te maken dat consumenten al bekend zijn met je merk, waardoor het laagdrempeliger wordt om over te gaan tot een aankoop.

Hoe werkt Remarketing?

Remarketing werkt als volgt. Zodra jij een website bezoekt op PC of mobiel wordt tegenwoordig eigenlijk altijd gevraagd naar het accepteren van cookies. Deze cookies zijn het fundament voor remarketing. Wanneer websitebezoekers namelijk die cookies accepteren kan worden vastgesteld met een unieke cijferige code wie deze bezoeker is. Dit uiteraard volgens de richtlijnen van de Wet bescherming persoonsgegevens, ook wel AVG genoemd. 

De data uit de cookie is vervolgens essentieel om de juiste remarketing te laten zien aan de juiste consument. Een cookie kan verschillen per platform waardoor er verschillende type remarketing is per kanaal. De volgende kanalen hanteren cookies:

Facebook

Facebook heeft de welbekende facebook-pixel die als type cookie werkt. Met de pixel wordt onder andere bijgehouden welke url(s) de bezoeker heeft bezocht. Binnen Facebook kun je vervolgens met adverteren via ‘segmenten’ ervoor zorgen dat de Facebook gebruiker een specifieke advertentie te zien krijgt die aansluit bij zijn of haar interesses. Het gaat hierbij niet hoofdzakelijk om sales banners. Binnen Facebook is ook mogelijk om te retargeten via content zoals blogs. Dit is afhankelijk van de campagne strategie die je kiest.

Google

Met remarketing via Google wordt remarketing via Google Ads bedoeld. In Google Ads worden remarketing lijsten opgemaakt op basis van eerder gegenereerde kliks van consumenten op zoekopdrachten. Met die informatie worden er op de partner websites van Google, remarketing advertenties getoond met als doel reactivatie van consumenten. Uiteindelijk is het doel van deze reactivatie dat de consument  overgaat tot een aankoop na het zien van de remarketing advertentie.

LinkedIn

Remarketing via LinkedIn is met name bedoeld voor zakelijke doeleinden. Deze vorm van remarketing werkt als volgt. Door middel van een ‘javascript’ wordt de websitebezoeker geindicitifeerd als een LinkedIn gebruiker met specifieke interersses. Op basis van die interesses wordt vervolgens geretarget. Dit kan zeker interessant zijn voor bijvoorbeeld B2B campagnes, waarbij je ook kunt targeten op ‘functie’ en op die manier in contact kan komen met besluitvormende personen in een bedrijf.

Youtube

Ook wordt er remarketing ingezet voor Youtube. Het voornamelijkste doel is om mensen te retargeten op basis van hun Youtube-profiel en met remarketing filmpjes te zorgen voor branding en zichtbaarheid van een bedrijf. Remarketing via Youtube wordt minder ingezet voor het genereren van websitebezoekers en zit meer in de awareness-fase, dus het begin van de customer journey.

Meer weten over het fenomeen: Remarketing?

Zo, dit was toch een waterval aan informatie.  Nu ben je op de hoogte over wat remarketing inhoudt. Zo zie je maar weer wat de mogelijkheden zijn met remarketing op verschillende platformen en welke voordelen remarketing te bieden heeft.

Heb je na het lezen van de blog nog vragen of zou je hulp kunnen gebruiken? Stuur me dan een connectieverzoek via LinkedIn en laten we lekker sparren!









    Velden met een * zijn verplicht.