Een van de Happy Talents begon in september aan een interim opdracht bij het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg. Op dat moment was de eerste golf van het coronavirus al voorbij en werd onze interim marketeer ingeschakeld ter voorbereiding van een tweede coronagolf. Inmiddels ruim 4 maanden verder is die tweede golf gekomen en zitten we er nog steeds in.
Werken als interimmer in een ziekenhuis, in coronatijd. Dat was voor deze interimmer niet nieuw. Hiervoor heeft deze marketeer een opdracht uitgevoerd voor Bernhoven in Uden voor een ander project. Tijdens dat project zaten we net voor de zomer en was het ook al iets rustiger omtrent corona. Natuurlijk was het wel even spannend om in de brandhaard van de eerste golf werkzaam te zijn, maar gelukkig viel het allemaal mee. Het ziekenhuis was gewoon een veilige plek om naartoe te gaan en niet een plek waar je abrupt besmet kan raken met het virus.
Voorbereiding van een tweede golf
Anders dan bij Bernhoven, waren deze werkzaamheden bij het ETZ dit keer echter wel in het teken van het coronavirus. En om eerlijk te zijn vond ik dit wel een beetje spannend. In mijn tijd bij Bernhoven was de hectiek in mei al voorbij, maar nu medio september moest dit nog komen. Of en wanneer de hectiek zou losbarsten was op dat moment nog onbekend, maar inmiddels weten we allemaal wel beter.
Ik had geen idee wat ik ervan kon verwachten, maar ik wist tegelijkertijd dat het ook heel bijzonder en waardevol zou zijn om vanuit de ogen van een ziekenhuis mee te werken. Gelukkig kreeg ik vanuit het Happy Talents begeleidingsteam, veel steun en tips hoe ik me kon voorbereiden.
De onboarding bij het ETZ ging prettig en ik kwam terecht in een leuk, gezellig en hecht team, waarin ik me snel een onderdeel van het team voelde. Waar het de eerste twee weken nog zoekende was en ik moest wennen aan de organisatie, ging ik snel zelf afspraken in en werd ik steeds meer zichtbaar in het ziekenhuis.
Op een gegeven moment brak het moment aan dat we concrete voorbereidingen moesten treffen voor die daadwerkelijke tweede golf. Er moesten maatregelen ingevoerd worden, procescommunicatie, interne communicatie en uiteraard ook de communicatie naar buiten toe. Dat was voor mij best bizar, want normaal krijg je zulke dingen mee via de media en nu zat je er zelf middenin. Daarnaast had je natuurlijk als online team van het ziekenhuis ook te maken met mensen die corona helemaal beu zijn en op elk bericht dat je plaatst hun negativiteit uiten. De ‘internetgekkies’. Dit werd voor ons ook ‘het nieuwe normaal’.
Moreel hoog houden
Werken tijdens de crisis is ontzettend zwaar. Voor mij was het belangrijk om mijn directe collega’s zo goed mogelijk ontzorgen. Zij zijn inmiddels bijna een jaar bezig om het intern allemaal in goede banen te leiden. Ik was een frisse wind, een extra kracht. Iemand die nog niet zo veel te lijden had gehad ten opzichte van de rest van het team en het ziekenhuis. En ook ik merk dat het nu gewoon steeds zwaarder wordt. Iedereen is er klaar mee en we doen er intern alles aan om het moreel hoog te houden. Maar eindstand: het virus is er nog steeds en dat zal nog wel even zo blijven… Ik kan niet genoeg benadrukken hoe veel respect ik heb voor alle zorgmedewerkers. Wat zij dit jaar allemaal hebben moeten doormaken is ongekend.
Naast de impact die de crisis op de mensen in de zorg heeft, zie ik gelukkig ook heel veel mooie initiatieven en reacties die energie geven. Bijvoorbeeld een persoonlijk bericht van niemand minder dan Guus Meeuwis, die hiermee in woord en gebaar laat zien dat hij betrokken is.
En nu?
Inmiddels is het 2021. Bijna een jaar verder: van de eerste covid patiënt in het ETZ naar het beginnen met vaccineren en het invoeren van een avondklok. Voor mij en veel andere collega’s geven de vaccinaties weer hoop. Er is licht aan het einde van de tunnel. Het biedt perspectief op verbetering. Dus hopelijk zijn we snel van deze ellende af.
Al met al kan ik zeggen dat mijn interim-opdracht wel heel bijzonder is. Jaren later kan ik vertellen dat ik ook mijn bijdrage heb kunnen leveren aan.. een stukje geschiedenis.
“Dank Happy Talents voor één van jullie talenten: top dat ze zo snel kon starten, per direct mee draaide in het team en zo veel werk heeft verzet! Per direct een teamgenoot! Zo’n flexibele online expert kan ik iedereen aanbevelen!”
- Marieke van Bommel, Manager Communicatie Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis
Mocht je ook ooit extra ondersteuning nodig hebben in je team of ben je op zoek naar een tijdelijke invulling van een online marketing functie, dan is Happy Talents de oplossing. Lees op deze pagina meer informatie voor opdrachtgevers. Wil jij zelf groeien en jezelf ontwikkelen in online marketing? Lees meer informatie op de pagina over het online marketing traineeship.
Of vul onderstaand contactformulier in en wij nemen contact met je op!